FORUM, Forum Discussion, Forum Gratuit, Nom de domaine, Nom de domaine gratuit, Redirection gratuite,

Forum \"Projet - Le Gros Ventre - Project\" Administrateurs :G. Delacroix, G. Korent
Forum \"Projet - Le Gros Ventre - Project\"
Non connecté | Se connecter
en ligne : Il y a 5 connectés. Cliquez pour voir la liste
Inscription Inscription | Profil Profil | Messages Privés Messages Privés | Recherche Recherche | Online Online | Aide Aide | Créer un blog gratuit

forum Index du forum forumSTUDY OF THE PLANS - ÉTUDE DES PLANS forumGunport sills - Sommiers et seuillets de sabord

Auteur : Sujet: Gunport sills - Sommiers et seuillets de sabord  Bas
 Rpowell
 Messages postés : 346
 Rpowell
  Posté le 13/07/2006 13:18:06
Send a private message to Rpowell
Hi Gilles

I have cut the gunports into the frames and I am about to install the sills.  Gerard else where indicates that there is a shoulder on the sills and that they are also dove-tailed into their adjacent frames.

The upper gunport framing appears to dovetailed into the adjacent hull frames, flush with the exterior of the frames and simply planked over for both the interior ceiling and the exterior hull planking.

First question; I don't understand how the sills are dovetailed into the adjacent frames and still provide a shoulder to be nailed to the frames. Can you enlighten me?

Secondly; it appears that the sills protrude outboard of the frames enough that the external hull planking and the ceiling planking is planked around the sills.  Are the outboard and inboard edges of sills then flush with the outside of the hull planking and the inside of the ceiling planking respectively?

Boudriot's 74 seems to plank over gunport sills flush with frames.

And a last question;  Are the sills made in one piece?

A rough sketch would be appreciated.

Thank you for your reply
------------------------
J’ai découpé les sabords et je suis prêt à installer les seuillets.  Il est indiqué que les seuillet sont installés dans les couples adjacents par une queue d’aronde.
The sommier à l’air d’être installé par une queue d’aronde et au même niveau que l’extérieur des couples.  Le bordage le recouvre; à l’intérieur et l’extérieur.
Première question :  Je ne comprend pas les queues d’aronde.
Deuxièrment : Il semble que le bordage soit installé autour de l’épaulement formé par le seuillet des sabords.  Est-ce que l’épaulement se termine au niveau du bordage extérieur et intérieur.
Dans le 74 il semble que le seuillet des sabords soit recouvert par le bordage.
Et une dernière question : est-ce que les seuillet et sommier sont fabriqués en une pièce?
Un dessin serai le bien venu.
Merci

Regards
Bob  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-29 06:19:38 --

G. Korent
 Administrateur
 Messages postés : 1322
  Posté le 13/07/2006 21:24:54
Send a private message to G. Korent
Bob,
Each sill is made of one single timber.
You can see the shape of the upper and lower sills on plate 10.
Looking at plate 15, it looks like my lower sills will have to be replaced as it would seem that the sill is supposed to be levelled with the inner-planking.
Here is a photo of the outside before planking:

http://bonhrichard.com/GKgunport01.jpg

Les seuillets et sommiers sont composés d'une pièce.
La forme peut être appréciée sur la planche 10.
La photo ci-dessus montre le résultat sur l'extérieur avant installation du bordage.
En regardant la planche 15, j'ai l'impression que mes seuillets devront être remplacés...... à voir.

Gilles  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-13 21:26:01 --

G. Korent
 Rpowell
 Rpowell
  Posté le 14/07/2006 03:50:11
Gilles,

Thank you for the reply and the photo.  Your photo certainly shows a beautiful job of dove tailing the sills and the upper gunport frame.

I take it from your comment then, that there will be no outboard shoulders or protrusion on the gunport sills. Will the exterior planking then be right over the gunport sills flush with frames, ala Boudriot's 74?

This seems to agree with Plate 11 (cross section B) for both the exterior planking and the internal ceiling, but I am still confused confused by plate 15 which seems to show shoulders on the sills nailed to the frames with the ceiling planked around the interior portion of the sill.  

Contrary to Plate 15, plate 11 seems to suggests that the ceiling is over the sills flush with the frames. Is this perhaps a separate piece the same shape as the interior side of the sill nailed to the frames?  But NO, Gerard mentions elsewhere (in a repy to Marcel's question about the nails on plate 15 on the GV forum) that the sills are not only dove tailed into the frames but also have shoulders nailed to the frames.

The interior side of sills on plate 15 appear to be slightly wider than the dovetailed sills on plate 10, which suggests some room for shoulders outside the dovetail. but at 1/48 scale they are really tiny.  

I can see the structural advantage of the sills protuding through the planking and/or the ceiling but at 1/48 scale implentation is difficult at best. cest la vie.
---------------------

Merci pour vos réponse et la photo.  Votre photo montre un beau travail sur les queues d’aronde.
D’après ce que je comprends, les seuillets ne débordent pas le bordage extérieur.
Il semble que ce soit conforme à la planche 11, mais je ne suis pas encore sûr avec la planche 15 qui semble montrer que le seuillet est cloué avec le vaigrage.
Contrairement à la planche 15, la planche 11 semble suggérer que le vaigrage soit installé au dessus du seuillet.  Serait-ce peut être une pièce ajoutée au seuillet ? Mais non car Gérard fait mention dans une réponse à Marcel à propos des clous vus sur la planche 15 que non seulement les seuillet sont installés dans une queue d’arronde mais également que l’épaulement du seuillet est cloué au couple.
La vue intérieure de la planche 15 semble montrer que lles seuillet sont un peu plus large que sur l’extérieur (planche 10), ce qui suggèrerait un petit épaulement sur les côtés du seuillet.  Mais c’est si petit au 1 :48.

Bob  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 11:24:06 --

jpb
 Messages postés : 1019
  Posté le 14/07/2006 04:13:11
Send a private message to jpb
Bonjour Gilles,
Je viens de regarder la planche 15, je ne comprends pas pourquoi les seuillets devraient etre remplaçés.
-----------
I just looked at plate 15 and I do not understand why you should replace the lower sills.

JPB  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 11:24:52 --

Rpowell
 Rpowell
  Posté le 14/07/2006 05:07:46
Jean Paul,

In your photos, (One that comes to mind is one Gilles provided in response to a question from Marcel about chain interference with the gun on one port) it appears that that you have planked around the protrusions of the gunport sills on the exterior of the hull. Are the sill protrusions then made flush with outside of the planking?

Did you you do the same on the interior side of the gunport sills; that is did you plank around the protusion of the sill? Also did you provide shoulders on the sill in addition to the dove-tailing of the gunport sill for nailing to the frames?
---------------------------

Dans vos photos (notament celle que Gilles a donné en réponse à propos de la question de Marcel sur l’interférence des chaines sur les sabords), il semble que vous ayez bordé autour des sabords (sur l’extérieur).
Est-ce que les sabord débordent sur le bordage extérieur ?

Avez fait la même chose à l ‘intérieur ? et avez vous ajouter un épaulement qui dépasse l’encastrement pour le clouage?

Regards
Bob  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 11:30:14 --

G. Korent
 Administrateur
  Posté le 14/07/2006 06:35:00
Bob,
The protrusion of the lower sills are flush with the outside planking.

-----------------
Bob,
Les seuillets ne dépassent pas le bordage extérieur.

Gilles

G. Korent
 G. Korent
 Administrateur
  Posté le 14/07/2006 06:44:52
Jean Paul,
J'ai découpé mes seuillets de manière à ce qu'ils ne dépassent pas l'épaisseur des couples (côté intérieur).  Il ne sont donc pas assez large pour que le vaigrage soit installé autour du seuillet.
Cependant il semble que les seuillets vu de l'intérieur sur la planche 15 semblent être clouer sur les couples?
Quelle est la disposition à l'intérieur?
-------------------------
I cut the lower sills flush with the frames on the inside.
So they do not go in deep enough for the ceiling to be installed around.
Although, on plate 15 they seem to be nailed to the frame?

Gilles

G. Korent
 G. Korent
 Administrateur
  Posté le 14/07/2006 06:49:00
photo par / by Marcel,

http://pic.aceboard.net/img/15916/1080/1138620478.jpg

G. Korent
 Pierre Blanc
 Messages postés : 693
 Pierre Blanc
  Posté le 14/07/2006 07:01:05
Send a private message to Pierre Blanc
Bonjour à tous.
Je pense que ce qui crée la confusion dans les esprits est la présence de clous sur les seuillets des sabords uniquement à l'intérieur. J'ai eu la même surprise lorsque je les ai réalisé.
J'ai pensé que les clous devaient être enfoncés en biais de façon à fixer les seuillets sur le vaigrage. Je me suis peut-être trompé.
--------------

I think that the source of the confusion is that nails can be seen on the inside.  I was also surprised by that.
I thought that the nails were installes on an angle in order to be driven through the inner-planking.  I may have made a mistake.  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 11:32:39 --

Pierre B
 Pierre Blanc
 Pierre Blanc
  Posté le 14/07/2006 07:06:12
Je rectifie ma dernière phrase, les clous fixent les seuillets sur la charpente (non pas sur le vaigrage).
------------
Correction to my previous post: the nails are driven in the frames (not the inner-planking).  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 11:33:34 --

Pierre B
 Rpowell
 Rpowell
  Posté le 14/07/2006 08:40:27
Thank you all for the responses and especially the additional photos. Nothing exceeds a picture for clarity

I reread the GV forum topic "Gunport Sills" (the nails question by Marcel) and then read "The 74 Gun Ship Volume 1" page 132 as suggested by Gilles. I too did not read far enough originally.

While the 74 outboard sill planking on page 133 differs from that of the GV in that an additional piece extends the sill beyond the outer planking.  The shoulders on the inboard side of the sill and the dovetails are clarified.

I think I know how to proceed now, but I will probably neglect to include the shoulders on the inboard side since they are so small at 1/48 scale.
--------------------------

Merci à tous pour vos réponses et photos.  Rien de mieux qu’une photo.
J’ai relu le topic sur « les seuillets de sabord » (la question à propos des clous – par Marcel). Puis j’ai relu le tome 1 du 74 page 132 comme indiqué par Gilles.  Moi aussi je n’avais pas lu assez loin.
Le bordage du 74 est diff.rent de celui du Gv dans le fait que le seuillet déborde le bordage.  Les épaulements sur le côté intérieur sont maintenant clairs.
Je pense que maintenant je comprends commet procéder, mais je ne pense pas que je vais inclure les épaulements car au 1 :48 c’est petit.

Regards
Bob  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 11:40:07 --

jpb
 Messages postés : 1019
  Posté le 14/07/2006 09:04:54
Send a private message to jpb
Non Pierre, vous ne vous etes pas trompé, les clous sont enfoncés en biais dans les couples. le seuillet est monté dans une coulisse comme un tiroir, des clous enfoncés verticalement ne serviraient à rien.
Gilles, les seuillets dépassent de l'épaisseur du vaigrage à l'intérieur de la charpente.
Bob, celà ne m'étonne pas que vous vous posiez des questions en regardant les sabords du 74, ces derniers sont recouverts par le bordage à l'extérieur,sur le GV non, on peut sans doute choisir l'une ou l'autre version, je ne suis pas assez qualifié pour y répondre.
---------------------------------------
Pierre, you did not make a mistake.  The nails are driven on an angle into the frames.  The lower sill is installed like a drawer and vertical nails would be of no use.
Gilles, the lower sills protrude out to be leveled with the inner-planking.
Bob, I am not surprised that this would raise questions by looking at the 74 gun ship which planking covers the lower sills on the outside.  As for Gv the planking does not cover them.  I may be done either way, but I am not qualified enough to be sure.

JPB  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 11:45:25 --

Rpowell
 Rpowell
  Posté le 14/07/2006 09:30:26
Thank you Jean Paul,

That explains why the very small shoulders would work and why the nails as shown on Plate 15 appear to miss the frames if their location on Plate 15 is compared to the width of the sill on Plate 10. The nails would have to be skewed to hit the frames.
Perhaps I will include the shoulders after all.
-------------------
Cela expliquerait pourquoi les petits épaulements sont installés ainsi que la position des clous sur la planche 15 en comparaison avec les seuillets montrés sur la planche 10.  Les clous doivent être conduit en angle pour atteindre les couples.
Après tout, je vais donc peut être inclure les épaulement.  

Regards
Bob  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 16:12:42 --

Rpowell
 Rpowell
  Posté le 14/07/2006 09:36:00
Perhaps I should thank Pierre as well for pointing that out.
------------
Merci aussi à Pierre pour ses éclaircissements.

Bob  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 16:13:35 --

Pierre Blanc
 Pierre Blanc
  Posté le 14/07/2006 10:58:57
On peut cependant se poser la question, pourquoi n'y a-t-il pas de clous sur la partie externe du seuillet?
-------------------------------------
Why are not there nails on the outside part of the gunport sills?  

--Last edited by G. Korent on 2006-07-14 16:13:51 --

Pierre B
 Rpowell
 Rpowell
  Posté le 14/07/2006 13:48:09
Pierre,

It is my guess that it would be difficult to have shoulders on both the inboard side and the outboard side of the sills given the dovetailing. Hence no outboard shoulders and no outboard nails.
----------------
Je pense qu'il serait difficile d'éffectuer un épaulement sur l'intérieur et extérieur des seuillets à cause de l'encastrement.  De ce fait fait pas d'épaulement ni clous sur l'extérieur.

Bob  

--Last edited by G. Korent on 2007-02-23 05:34:44 --

Henry Drinker
 Messages postés : 216
  Posté le 22/02/2007 05:39:29
Send a private message to Henry Drinker
Does the outboard planking extend over the port stile on the sides or is there a section of exposed stile for the port covers to close against.??
--------------
Est-ce que le bordage extérieur recouvre le couple sur les côtés des sabords? ou est-ce qu'une partie du couple est exposé pour recevoir les mantelets?

HD  

--Last edited by G. Korent on 2007-02-23 05:43:53 --

Rpowell
 Rpowell
  Posté le 22/02/2007 10:34:44
Henry,

See above photo by Marcel.  Planking ends are flush with opening.  As far as I know there are no port covers on the GV.
----------------
Voir la photo affichée par Marcel.  Le bordage est appliqué jusqu'au bord de l'ouverture.  D'après ce que je peux voir, les sabord ne sont pas équippé de mantelets.

Bob  

--Last edited by G. Korent on 2007-02-23 05:39:57 --

Henry Drinker
 Messages postés : 216
  Posté le 23/02/2007 11:18:48
Send a private message to Henry Drinker
THanks Bob. It's a good thing I asked before trying to retrofit stiles into those ports. I may be mistaken, but on a couple of JB's photos, it looks as though he put in split lids on a few but ommitted their tackle. Maybe if he reads this thread he would comment. And are we on the same page that the forward port does have a lid??  And finally, did the rear cargo port have a lid???
-------------
Merci Bob.  Je suis content d'avoir posé la question avant d'avoir modifié mes sabords.  Je fais peut être une erreur mais il me semble que Jean Paul a installé quelques faux sabords (mantelet).  Il pourra peut être apporter quelques commentaires s'il lit ce message?  Le sabord avant est il equippé d'un mantelet?  et finalement, est-ce que le sabord de charge est également équipé d'un mantelet?  

Henry  

--Last edited by G. Korent on 2007-02-25 08:59:54 --

G. Korent
 Administrateur
  Posté le 25/02/2007 09:07:02
Henry,
The forward port is the only one equipped with a lid:  see plate 25.  The lids are described on plate 18.  Item 22 for the forward port lid.  Item 23 for the "false lid".
As far as the loading port (stern) please refer to:
http://forum.aceboard.net/15916-1344-6220-0-sabord-charge.htm
---------------------------
Le sabord situé à l'avant est le seul qui est équipé d'un mantelet: voir planche 25.  Les mantelets sont traité sur la planche 18:  mantelet sous numéro 22 et les faux mantelets sous numéro 23.
Quant au sabord de charge, voir:
http://forum.aceboard.net/15916-1344-6220-0-sabord-charge.htm

Gilles

G. Korent
Pages : 1 2  Suiv.

forum Index du forum forumSTUDY OF THE PLANS - ÉTUDE DES PLANS forumGunport sills - Sommiers et seuillets de sabord
Aller à :
  Ajouter une réponse rapide

Ajouter une réponse rapide